dinsdag 10 januari 2012

klompen of wooden shoes...

Klompen zijn er in alle soorten en maten.
Vroeger werden ze veel gedragen want ze waren goedkoop,
 warm en veilig ( als er iets op je voet valt, splijt de klomp
maar je tenen blijven meestal heel).
Ze worden gemaakt van wilgen en populierenhout.
Wil je weten hoe ze precies gemaakt worden, klik dan hier.
Hieronder een stukje in het Zuid-Bevelands met vertaling eronder:


Klompen maeke me van populier'out en wilg'out. De bômen die a
me verwerke bin ongeveer 30 jaer oud en 't is verplicht om
nieuwe vrome te planten. De productie bestaèt uutslutend uut
Nederlands 'out. De stammen worre binnen een jaer verwerkt.
Vers 'out geef d' een moaie gladde 'witte' klompe.
Mie de afkortzaege worre bollen ezaegd, die a  net zô lank bin
as a een klompe mô worre

De klompen worden van populieren- en wilgenhout gemaakt.
De bomen die wij verwerken zijn ± 30 jaar oud en er geldt een
terug -plant -plicht voor. De productie bestaat uitsluitend uit
Nederlands hout. De stammen worden binnen een jaar verwerkt.
Vers hout geeft een mooie gladde “witte” klomp. Met de afkortzaag
worden bollen gezaagd, direct op lengte van de klomp.


Dit zijn de trendy klompen, 
Een naaldhak klomp, een pantoffel klomp enz

De klomp is inmiddels wat uit het stads/dorps beeld verdwenen.
Er zijn bij ons op het dorp nog mannen  die ze dragen in vrije tijd,
mijn man is fervent klompen loper, die draagt ze nog elke dag.

Klompen worden nu meestal bij klederdracht gedragen.

De klompen dans, je hebt ook de klompen race
en klomp skeeleren.

Zelf ben ik een verzamelaar van kinder klompen.
Op markten, beurzen ben ik altijd aan het kijken,
en mijn verzameling groeit.
                                               Ze hangen in mijn Ateljeetje tegen de wand.


Spreek woorden zijn er ook van de klomp:

Nou breekt mijn klomp.....

Op je klompen aan voelen....





                                 En als je je klompen uit doet loop je op de....barre............



4 opmerkingen:

  1. Oh de naaldhak klomp kende ik niet! Wel lastig in de modder! Mijn zoon heeft als kind vaak klompjes gedragen heb ze nog bewaard en mijn man heeft ook veel op klompen gelopen toen we nog in Nederland woonden, nu zijn het espadrilles!

    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een gezellig blogje! Met klompen zwik je ook niet zo snel!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hej Hanneke, ik kom hier via Antje op visite.
    Leuk verhaal over de klompen. Ik liep er als kind op en mijn kinderen ook. Later liep ik op de Zweedse klompen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk logje Hanneke, ik heb zelf ook klompen, die gebruik ik altijd in de moestuin als het heel nat is! Lopen heerlijk! Ook van de oudste heb ik nog een paar klompjes, van toen hij klein was, hij scharrelde er altijd op rond! Nu heb ik ook een moderne variant op Zweedse klompen, die zijn wat hoger en als gewone schoenen bedoeld, maar daar ben ik helaas al twee keer mee gezwikt... :(

    BeantwoordenVerwijderen